everythinghorzes

Åsiktsinlägg.

Publicerad 2012-04-12 11:19:10 i Okategoriserat,

Upprop/Protest, Namninsamling Mot Tv programmet "Ponnyakuten" i frågan hur behandling och kommunikation sker på de hästar som medverkar i programmet.

I säsong 3 medverkar ponnyn Musse som inte vill hoppa. I ponnyakuten har hans träning bestått i att få regelrätta spörapp tills han tvingas hoppa. Man förklarar Musses beteende med att han är ”dum och bortskämd”. ”Han visar ingen respekt mot dig så vi kan inte vara snälla med honom över huvudtaget” säger tränaren vid ett tillfälle.

Det är med anledning av detta som denna namninsamling har startat! Ingen häst ska behöva få stryk. Att våldföra sig på djur är förkastligt och kan knappast kallas för träningsmetod. På vilket vis kommer hästen att tycka att hoppning är roligare genom denna behandling?! Varför är det ok att våldföra sig på hästar? Vore det ett annat djur skulle det redan ha skapat enorma rubriker!


______________________________________________________________________________

När jag såg den gruppen på facebook var jag tvungen att skriva ett inlägg om de eftersom Isabella inte "våldför" sitt djur.
Hon peter till spöet bara eftersom Musse inte går fram för skänkeln.
Och eftersom Isabella har spöt framför sadeln så märker inte Musse knappt av de om hon inte slår riktigt hårt vilket hon inte gjort. Och de handlar ju inte om att Musse inte gillar att hoppa utan att  han fått för mycket som han vill.

För när hon väl får fram honom så hoppar han med spetsade öron och en rätt framåt galopp.
De har verkligen gått till överdrift!

/Olivia

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Olivia skoglund!

Olivia Skoglund heter jag som driver denna bloggen. Jag är 12 snart 13 år gammal och bor i Göteborg. Jag rider på en ridskola vid namn Långeberga ridklubb och sköter och rider även min medryttarponny vid namn Pongo.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela